maandag 20 november 2017
menu click

Professionals: Informatie voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers

Wat kan ik doen als ik daar zelf mee aan de slag wil? Als ik het een nieuwe collega wil uitleggen. Of als ik wel wat hulp kan gebruiken.

De peuters of kleuters in je groep ontwikkelen zich op veel gebieden en jij biedt ze ondersteuning en uitdaging daarbij. Een van de belangrijkste gebieden is de taalontwikkeling. Die stimuleer je met een methode als Puk & Ko of Piramide, of met een methodiek zoals Basisontwikkeling. En bovendien gebruik je allerlei gespreksmomenten om die taalontwikkeling te stimuleren: binnen activiteiten uit die methodes, maar daarnaast bijvoorbeeld in de verkleedhoek, de bouwhoek of bij het buitenspelen. Juist tijdens die gespreksmomenten liggen kansen die je gerichter kunt benutten! Professionals doen al veel aan taalontwikkeling, maar toch lukt het niet bij alle kinderen om de taalontwikkeling te stimuleren. Hoe krijg je nu de minder taalvaardige kinderen mee in zulke gesprekken? Hoe daag je ze uit om toch te praten?

Door sterke punten uit diverse richtingen te combineren. Leerkrachten, pedagogisch medewerkers en onderzoekers hebben samen uitgezocht hoe laagtaalvaardige jonge kinderen uitgedaagd worden tot communicatie. Praktijk en wetenschappelijke kennis hebben zo samen tot een werkzame aanpak geleid.

Aanpak: Waarom en hoe?

Welke sterke punten kan ik dan combineren? Je moet stille kinderen toch niet forceren?! Trouwens, ik ben toch voortdurend in gesprek met de kinderen…

Forceren zeker niet, maar ook niet aan hun lot overlaten vanuit de gedachte dat het normaal is dat kinderen niets zeggen. Uitdagen tot communicatie is de sterkste troef die je als professional hebt. Hoe eerder communicatie tot stand komt, hoe beter de taalontwikkeling verloopt en hoe groter de kans op schoolsucces is. Bied die uitdaging bijvoorbeeld door je rijke speelomgeving ook talig rijk te maken. Of door als speelmaatje mee te doen met de kinderen. En door jouw gedrag in die gespreksmomenten zo te veranderen dat je kinderen echt de ruimte geeft en uitdaagt. Want hoeveel ruimte schep jij echt in zo’n gesprek? Krijgt een kind echt de kans om antwoord te geven op je vraag of praat je zelf meteen snel door? Heb je wel eens teruggekeken naar een video-opname ervan?

Wil je weten welke sterke punten we allemaal gebruiken? En hoe jij die zelf kunt inzetten? Bekijk dan onze ingrediëntenlijst Weinig taal, toch in gesprek, de materialen, de toelichtingen, of de videofilms erbij. >>>

Workshop: snel kennismaken

Workshop

Wil je zelf in vogelvlucht een idee krijgen van de aanpak? Heb je collega’s die meer willen weten van deze aanpak? Of heb je een nieuwe collega, die je moet inwerken? Hoe kun je kort, in drie kwartier, uitleggen en laten zien waar het om gaat bij uitdagen tot communicatie?

Het is handig als jij of je collega aan den lijve kunt ondervinden wat goede interactie en minder goede interactie met je doet. Als je informatie krijgt  over het belang van goede gesprekken. En als je ook in een kort filmpje de dagelijkse praktijk kunt  zien. Dat zijn precies de drie onderdelen die in deze workshop zijn verwerkt, door de professionals zelf die de aanpak hebben mee-ontwikkeld. Zij weten waar de aanpak over gaat en waar je dan als professional behoefte aan hebt.
Blader door de workshop, alleen of met je nieuwe collega. Of voer de workshop met collega’s uit in een bouwoverleg of op een studiedag.

Naar deze workshop >>>

Ondersteuning

Hulp bij uitvoering:
Je kunt direct zelf aan de slag met de aanpak: bij het menu-item 'Aanpak' staan alle materialen voor je klaar. Wil je het echt in de vingers krijgen? Wil je toch meer uitleg of feedback die precies past bij jouw praktijk? Dan kunnen we je ondersteuning op maat bieden.

Als je peuters en kleuters gaat uitdagen zoals in de aanpak is beschreven, moet je in sommige routines omschakelen of bestaande routines bewuster en doelgerichter inzetten. Dat betekent oefenen en nog meer oefenen. Met persoonlijke feedback van een expert krijgt de oefening een groter effect. Je merkt dat je niet de enige bent die in praktijk tegen problemen aanloopt. Ook met collega’s zoek je naar oplossingen die werken voor jullie groepen en die passen bij jullie werkwijze. Dat kan in teambijeenkomsten waarin jullie praktijk centraal staat en waarmee je zorgt voor een schoolbrede vernieuwing.

Over onze ondersteuning >>>